Thursday, January 6, 2022

PIETER OMTZIGT (CDA) EIST UITLEG OVER ZAAK-DEMMINK

Pieter van den Akker woensdag 5 maart 2014, 17:30 Update: woensdag 5 maart 2014, 18:31 

Pieter Omtzigt: "Het is in deze zaak al eerder voorgekomen dat de minister spontaan een aanvulling heeft gegeven op eerdere Kamervragen om aan te geven dat het toch een slagje ingewikkelder zat." Harry Lensink, verslaggever bij Vrij Nederland: "Het is niet zo geweest dat Demmink zelf de recherche in z'n kielzog kreeg, maar volgens mij is 'ie wel genoemd als een liaison van de verdachte." CDA-Kamerlid Omtzigt zet z'n vraagtekens bij de verklaring van minister Opstelten van Justitie in de zaak tegen oud-topambtenaar Joris Demmink. Opstelten zei dat de naam van Demmink nooit was voorgekomen in het zogenoemde Rolodex-onderzoek naar sexfeestjes met minderjarige jongens.

Een rechercheur verklaarde eerder juist het tegenovergestelde. Misschien komt Opstelten nog met een aanvulling, zegt Omtzigt tegen BNR. "Het is in deze zaak al eerder voorgekomen dat de minister spontaan een aanvulling heeft gegeven op eerdere Kamervragen om aan te geven dat het toch een slagje ingewikkelder zat. Wellicht zit hij de noodzaak daartoe dezer dagen ook in."

Omtzigt noemt de 'uitspraken die vandaag gedaan zijn in de rechtszaal zeer opvallend'. "Er lijkt ook tegenspraak te zitten in antwoorden op eerdere Kamervragen die zowel door mij als door andere partijen gesteld zijn. Een zaak waar meerdere keren Kamervragen over zijn gesteld, heeft natuurlijk politieke complicaties. Dus we wachten rustig af wat zich de komende dagen zal ontwikkelen in die rechtszaal."

'Geen buil aan vallen' 
Harry Lensink, verslaggever bij Vrij Nederland, volgt het nieuws rond Joris Demmink al jaren op de voet. Hij heeft wel een verklaring waarom een van de getuigen zich de naam van Demmink niet kan herinneren: "Voor zover ik weet is de positie van Demmink niet onderzocht in dat onderzoek. Het is niet zo geweest dat Demmink zelf de recherche in z'n kielzog kreeg, maar volgens mij is 'ie wel genoemd als een liaison van de verdachte. Het kan zijn dat de teamleider dat niet meer weet of dat hij denkt: 'Ik ga me daar geen buil aan vallen. Het staat niet officieel te boek, dus dan hapert mijn geheugen maar'."


Bron; Bnr.nl

No comments: